-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40420 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:54

آية: قُلْ مَن يُنَجِّيكُم مِّن ظُـلُمَـَتِ الْبَرِّ وَالْبَحْر...(انعام،63) در كجا به پيامبر اكرمنازل شد و به چه معنا است؟

كل سورة انعام، مكي است; از اين رو نزول آية بالا نيز از آيات مكي است.

خداوند متعال، در اين آيه به پيامبرش ميفرمايد: به مردم بگو: چه كسي شما را از تاريكيهاي خشكي و دريا رهايي ميبخشد؟ در حالي كه او را آشكارا و در پنهان ميخوانيد ]و ميگوييد[: اگر از اين ]خطرات و ظلمتها[ ما را رهايي بخشيدي از شكرگزاران خواهيم بود.

در اين آيه، نكات جالبي وجود دارد كه به چند مورد آن اشاره ميكنيم:

1. مراد نجات دادن از ظلمات دريا و خشكي، نجات دادن از مشكلاتي، مانند: تاريكي شب، سرماي شديد، گرماي طاقتفرسا، برف، باران، طوفان و... است كه انسان در طول مسافرتهاي زميني و دريايياش با آن روبهرو ميشود.

2. اگر انسان اعتقاد واقعي داشته باشد كه فقط خداوند ميتواند تمام مشكلات را برطرف كند و اگر خالصانه و در هر حال او را بخواند، اجابت ميكند، شكرگزار او خواهد بود; اما از آن جا كه به طور معمول انسانهاي بي اعتقاد يا كم اعتقاد پس از نجات يافتن، خداي را فراموش ميكنند و به جاي شكرگزاري، دوباره به مسير نخست خود برميگردند; در آية بعد ميفرمايد: قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُم مِّنْهَا وَمِن كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنتُمْ تُشْرِكُونَ ;(انعام،64) بگو: خداوند شما را از اينها و از هر مشكل و ناراحتي نجات ميبخشد; باز هم شما براي او شريك ميسازيد! ]و راه كفر ميپوييد[(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ترجمة آقاي موسوي همداني، ج 7، ص 189ـ192، دفتر انتشارات اسلامي / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 5، ص 278ـ281، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.